În contextul gestionării eficiente și operative a unor situații generate de un aflux masiv de migranți, la frontiera de sud-est a României, Poliția de Frontieră Română a organizat un exercițiu practic în vederea verificării capacităților operaționale a structurilor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Exercițiul face parte din cadrul proiectului PDP1 – Îmbunătățirea sistemului național de azil și migrație, finanțat în cadrul mecanismului norvegian 2014-2021.

Astăzi, 07 iunie 2023, la Constanța, s-a desfășurat exercițiul practic de conducere și cu forțe în teren VALHALA 23, finanțat prin Programul de Afaceri Interne – Aria de Cooperare ’’Azil și Migrație’’, aferent Mecanismului Norvegian 2014-2021, pentru gestionarea unor situații generate de un aflux masiv de migranți la frontiera de sud-est a României, organizat de către Inspectoratul General al Poliției de Frontieră.

Scopul exercițiului a urmărit verificarea capacităților operaționale ale structurilor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și antrenarea acestora pentru gestionarea în sistem integrat a unei situații operative generate de un aflux masiv de migranți, la frontieră.

Exercițiul s-a desfășurat în 3 etape:

Etapa I a avut loc pe Marea Neagră, la bordul navei MAI 0201 OPV Ștefan cel Mare. Serviciul SCOMAR din cadrul Gărzii de Coastă a detectat o ambarcațiune suspectă la aproximativ 20 mile marine este de localitatea Vama Veche, fapt pentru care două nave ale Gărzii de Coastă au pornit în direcția acesteia în vederea interceptării.

Întrucât ambarcațiunea suspectă nu a răspuns prin mijloacele tehnice de comunicații, aceasta a fost interceptată de către un echipaj de intervenție rapidă pe mare al Poliției de Frontieră, ocazie cu care s-a constatat faptul că este vorba despre un pescador din lemn, neinscripționat, de mici dimensiuni, la bordul căruia se aflau foarte multe persoane.

Acestea au fost transbordate la bordul navei OPV Ștefan cel Mare, trecând prin etape preliminare de control corporal sumar, control sanitar și triere pe categorii.

Etapa II:

Nava Poliției de Frontieră împreună cu migranții au acostat în Portul Constanța în vederea debarcării acestora și efectuarea primelor proceduri specifice anterioare transportului acestora în cadrul Centrului Integrat înființat la sediul Gărzii de Coastă.

Etapa III:

În cadrul acestei etape au fost desfășurate activități specifice, precum triaj epidemiologic, control corporal, identificarea persoanelor vulnerabile, control de frontieră și realizarea interviului preliminar, amprentarea și fotografierea persoanelor, întocmirea actelor de procedură penală aferente, trierea migranților, înregistrarea și procesarea solicitanților de azil, precum și luarea în custodie publică acolo unde situația o impune.

De asemenea, în cadrul exercițiului, au fost simulate situații de stări conflictuale și fugă de sub escortă a migranților, fiind necesare măsuri de restabilire a ordinii publice la nivelul centrului, precum și intervenții medicale ori de stingere a unui incendiu.

La nivelul Centrului Integrat au fost angrenate forțe și mijloace specifice din partea structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, Garda de Coastă, Inspectoratului General pentru Imigrări, Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, Inspectoratului General al Poliției Române, specialiști din partea Direcției de Sănătate Publică. Totodată, au fost prezenți repreyentanți din partea UNHCR – Înaltul Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați.

Polițiștii de frontieră au desfășurat în bune condiții activitățile din cadrul centrului integrat, avute în competență, beneficiind de dotări și facilități achiziționate prin intermediul proiectului menționat: containere cu destinație spații de lucru-birouri, autospeciale control documente, autospeciale de transport echipamente, mobilier, echipamente IT&C și de comunicații.

Informații despre proiect

Proiectul PDP1 ”Îmbunătățirea sistemului național de azil și migrație”, finanțat în cadrul Mecansimului Financiar Norvegian, 2014-2021.

În perioada aprilie 2019 – martie 2024 Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră este partener în proiectul ”Îmbunătățirea sistemului național de azil și migrație” finanţat prin Programul Afaceri Interne – Aria de Cooperare „Azil şi migraţie”, aferent Mecanismului Financiar Norvegian 2014-2021.

Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră este lider în cadrul componentei II – “Întărirea capacității de răspuns a autorităților române în cazul unui aflux masiv de migranți”, având ca și subactivitate desfăşurarea a două exerciţii practice în vederea coordonării şi instituirii de mecanisme pentru autorităţile naţionale competente.

Coordonatorul proiectului este Inspectoratul General pentru Imigrări, care implementează proiectul în cauză, în parteneriat cu alte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, Academiei de Poliție ”Alexandru Ioan Cuza”, Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane, Inspectoratului General al Poliției Române, precum și cu Serviciul Român de Informații și structuri cu atribuții pe linie de migrație și azil din Norvegia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.